Keberhasilan Pelaku Wirausaha dalam Mengembangkan Usahanya di Destinasi Wisata Danau Cipondoh Kota Tangerang, Provinsi Banten

Authors

  • Heny Ratnaningtyas Ratnaningtyas Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti
  • Devita Gantina Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti
  • Anita Swantari Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti
  • Andhalia Liza Marie Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti
  • Mohammad Syaltut Abduh Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti

DOI:

https://doi.org/10.32659/tsj.v8i1.232

Keywords:

Entrepreneurship Education, Family Environment, Personality, Business Success

Abstract

This study aims to determine the effect of entrepreneurship education, family environment and personality on business success. This type of research is descriptive research with a quantitative approach with multiple regression analysis using Smart PLS. The location of this research was conducted at the tourist destination of Lake Cipondoh. The sampling technique uses saturated sampling because the total population is the same as the number of samples, namely 63 entrepreneurs in the Lake Cipondoh tourist destination. The results of the study partially show that entrepreneurship education, family environment and personality have a significant effect on business success. Entrepreneurship education has a significant effect on business success, because in entrepreneurship education there is provision of skills in the form of self-development which can be understood as an effort to apply an entrepreneurial spirit and mentality. The family environment has a significant effect on business success, because from the family environment, entrepreneurs are inspired and receive support for entrepreneurship. namely high fighting power, courage and self-confidence, overcoming fear and anxiety, controlling every decision yourself, having an independent nature not depending on others. The value of the coefficient of determination of business success is 69.8%, the variable of business success is influenced by the variables of entrepreneurial education, family environment and personality.

References

Akmal, F., Purnomo A., & Salam, R. (2020). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Smp Alam Ar-Ridho Semarang. Sosiolium, 2(1):7-15.

Azhari, M. K. (2020). Pengaruh Pengetahuan Wirausaha, Kepribadian Wirausaha Dan Faktor Eksternal Terhadap Keberhasilan Usaha Pemilik Umkm Kedai Kopi Kam Kami Kite Medan. Kumpulan Skripsi Fakultas Sosial Sains Universitas Pembangunan Panca Budi, 2(2): 1-82.

Duryadi. (2021). Buku Ajar Metode Penelitian Ilmiah: Metode Penelitian Empiris, Model Path Analysis dan Analaisis Menggunakan SmartPLS. Semarang: Yayasan Prima Agus Teknik.

Giawa, A. (2022). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Motivasi Kewirausahaan Terhadap Keberhasilan Usaha Kecil Menengah di Sektor Usaha Kue Lobak Umami Snack Pastry di Kecamatan Medan Kota. JURPEM: Jurnal Penelitiann Ekonomi Manajemen, 2(1): 18-22.

Hasan, H. A. (2020). Pendidikan Kewirausahaan: Konsep, Karakteristik Dan Implikasi Dalam Memandirikan Generasi Muda. JURNAL PILAR: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 11(1): 99-111.

Indarto., & Santoso, D. (2020). Karakteristik Wirausaha, Karakteristik Usaha dan Lingkungan Usaha Penentu Kesuksesan Usaha Mikro Kecil dan Menengah. Jurnal Riset Ekonomi dan Bisnis, 13(1): 54-69.

Indriyani, S. N. (2017). Peran Wirausahaan dan UKM Untuk Mengatasi Pengangguran dan Kemiskinan ditinjau dari Geografi Ekonomi Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Ekonomi dan Bisnis (SNEBIS) 2: 406-415.

Mulyani, S., & Asnawi, N. (2022). Peran Strategis Kewirausahaan dalam Pembangunan (Tinjauan Pendekatan Ekonomi Islam). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(03): 2958-2965.

Mulyani, E. (2011). Model Pendidikan Kewirausahaan di Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 8(1): 1-18.

Nurbaeti., Rahmanita, M., Ratnaningtyas, H., & Amrullah. (2021). Pengaruh Daya Tarik Wisata, Aksesbilitas, Harga dan Fasilitas Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan di Objek Wisata Danau Cipondoh, Kota Tangerang. Jurnal Sosial dan Humaniora, 10(2): 269-278.

Oktarina, H., Agung, E. A., & Aswad, S. H. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Pendidikan Ekonomi STKIP Pembangunan Indonesia. Seminar Nasional Ekonomi & Bisnis Dewantara Call For Paper 2019: 49-54.

Pariyanti, E., Rinnanik., & Buchori. (2020). Objek Wisata dan Pelaku Usaha (Dampak Pengembangan Objek Wisata Terhadap Ekonomi Masyarakat). Surabaya: Pustaka Aksara.

Ratnaningtyas, H., Ingkadijaya, R., & Desafitri, L. (2022). The Effect of E-WOM and Tourism Product Attributes on Visiting Decisions in Lake Cipondoh Tourist Destination, Tangerang City, Banten Province. JPIM: Jurnal Penelitian Ilmu Manajemen, 7(2): 232-239.

Santoso, F. S. (2020). Lingkungan Keluarga Sebagai Awal Pengembangan Kewirausahaan Islam. Jurnal Nuansa Akademik, 5(1): 13-24.

Sari, R., & Hasanah, M. (2019). Pendidikan Kewirausahaan. Yogyakarta: K-Media.

Setiyanti, D. W., & Sadono, D. (2011). Dampak Pariwisata Terhadap Peluang Usaha dan Kerja Luar Pertanian di Daerah Pesisir. Sodality: Jurnal Transdisiplin Sosiologi, Komunikasi, dan Ekologi Manusia, 5(3): 259-272.

Suwena, I. K., & Widyatmaja, I. G. N. (2017). Pengetahuan Dasar Ilmu Pariwisata. Denpasar: Pustaka Larasan.

Yanti, P. E. D., Nuridja, I. M., & Dunia, I. K. (2014). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Berwirausaha Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Singaraja. Jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi Undiksha, 4(1): 1-11.

Wahyuningsih, T., Junaidi., Matsum, H. M., & Ulfah, M. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Kepribadian Wirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas XI SMKN Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(7): 1-13.

Zubaedi. (2015). Urgensi Pendidikan Kewirausahaan di Kalangan Mahasiswa PTKI. Madania, 19(2): 147-159.

Published

2022-12-30

How to Cite

Ratnaningtyas, H. R., Gantina, D., Swantari, A., Liza Marie, A., & Syaltut Abduh, M. (2022). Keberhasilan Pelaku Wirausaha dalam Mengembangkan Usahanya di Destinasi Wisata Danau Cipondoh Kota Tangerang, Provinsi Banten. Tourism Scientific Journal, 8(1), 105-113. https://doi.org/10.32659/tsj.v8i1.232

Most read articles by the same author(s)