Penggunaan Aplikasi QRIS Pembayaran Non Tunai untuk Meningkatkan Transaksi Penjualan Outlet di Wisata Belanja Jeans Cihampelas Bandung

Authors

  • Panji Pamungkas Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata YAPARI
  • Nurul Syamsiah Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata YAPARI
  • Adiarti Budikartini Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata YAPARI

DOI:

https://doi.org/10.32659/tsj.v8i2.283

Keywords:

QRIS, QRIS purchase, QRIS promo, QRIS usability, QRIS satisfaction

Abstract

This study aims to determine and explain the use of the QRIS application to increase outlet sales in jeans shopping tours in Cihampelas Bandung. This research uses quantitative methods with descriptive and verification analysis. The sample was a jeans outlet that used the QRIS application with as many as 68 respondents. The analysis methods used are instrument tests (validity tests, reliability tests, normality tests and linearity tests), multiple regression analysis, coefficient of determination, t-test and F test using IBM SPSS 24 for Windows. The results showed a coefficient of determination (R-square) value of 0.938 or 93.8% that all independent variables influenced the dependent variable by 93.8%. While the remaining 6.2% was influenced by other variables that were not studied in this study. QRIS purchase variables, QRIS promos, QRIS usage, QRIS usage satisfaction, partial and simultaneous influence on Cihampelas jeans outlet transactions. The conclusion of this research is the purchase of QRIS, its usefulness of QRIS, and satisfaction with the use of QRIS has a positive and significant effect on outlet sales transactions in Cihampelas Bandung jeans shopping tours.

References

Aryawati, NPA, Mahardika, IMNO & Wibawa, IGJS. (2022). Persepsi Pengguna QRIS pada UMKM di Kota Mataram, Guna Sewaka. Jurnal Manajemen Vol. 1 No. 2 hal. 35 - 44

Astriana, I. (2018). Pengaruh Motivasi dan Kompensasi terhadap Kinerja Karyawan pada PT. Alfa Scorpii Pematang Reba. Jurnal Manajemen dan Bisnis, Vol. 7 No. 4, 1-9

Gujarati, Damodar N. (2010). Dasar-dasar Ekonometrika : Basic Econometrics, Buku 1, Edisi 5. Penerbit Salemba Empat.

Mayanti, R. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerimaan User terhadap Penerapan Quick Response Indonesia Standard sebagai Teknologi Pembayaran Pada Dompet Digital. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, Gunadarma, Vol. 25 No. 2

Mulyana, H. & Wijaya, H. (Oktober 2018). Perancangan E-Payment System pada E-Wallet Menggunakan Kode QR Berbasis Android Komputika. Jurnal Sistem Komputer Vol. 7, No. 2, hlm. 63 – 69

Rahmatika, U & Fajar, M.A. (2019). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Electronic Money : Integrasi Model TAM TPB dengan Perceived Risk. Jurnal Nominal, Vol VIII No. 2.

Saputri, OB., (2020). Preferensi Konsumen dalam Menggunakan Quick Response Code Indonesia Standard (QRIS) sebagai Alat Pembayaran Digital, Kinerja. Jurnal Ekonomi dan Manajemen, Vol 17, No. 2.

Tazkiyyaturrohmah, R. (2018). Eksistensi Uang Elektronik sebagai Alat Transaksi Keuangan Modern. Muslim Heritage, Vol. 3 No. 1.

Published

2023-06-30

How to Cite

Pamungkas, P., Syamsiah, N., & Budikartini, A. (2023). Penggunaan Aplikasi QRIS Pembayaran Non Tunai untuk Meningkatkan Transaksi Penjualan Outlet di Wisata Belanja Jeans Cihampelas Bandung. Tourism Scientific Journal, 8(2), 266-276. https://doi.org/10.32659/tsj.v8i2.283