Analisa SWOT Produk Kuliner Oleh-oleh Khas Batam "Kue Semprong Kampung Resipi"

Authors

  • Rosie Oktavia Rini Politeknik Pariwisata Batam
  • Eva Amalia Politeknik Pariwisata Batam
  • Miratia Afriani Politeknik Pariwisata Batam
  • Gumal Adiguna Politeknik Pariwisata Batam

DOI:

https://doi.org/10.32659/tsj.v9i1.302

Keywords:

swot analysys, batam's local snack, kue semprong

Abstract

This research is developed to elaborate on the strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) related to specific local snack Semprong Cake brand “ Kampung Resipi “   as one of small medium scale entrepreneur local product  at Batam city which established since 2015. Using descriptive qualitative and  SWOT  analysis  method  focusing  to obtain an effective strategy for promotion and increasing the sale based on the recommendation  following the indicators of  both   external environment  (External Factor Analysis Strategy), then strengths and weaknesses obtained through internal factors IFAS (Internal Factor Analysis Strategy) The results showed the Strength had a very high Mean interval of 4.00 Weakness 2.17, Opportunity 3.00, while Threats had a relatively low Mean interval of 2.51 using the IFAS and EFAS   and the SWOT matrix obtained the result that an aggressive strategy is needed in developing village semprong cake products  by implementing recommended strategies to increase the sale.

References

Alit, Wiswasta, I. G. N., Agung, I. G. A. A., & Tambayu. (2018). Analisis SWOT (Kajian Perencanaan Model, Strategi, Dan Pengembangan Usaha). Universitas Mahasaraswati Press.

Anggraini, R., & Sumiati, S. (2022). Analisis Pengaruh Faktor Brand Image, Food Quality, Price dan E-Wom terhadap Repurchase Intention pada Oleh-Oleh Khas Kota Batam. Jesya, 5(2), 1214–1226. https://doi.org/10.36778/jesya.v5i2.715

Basrin, F. (2020). PENGARUH SUBTITUSI TEPUNG TERIGU DENGAN TEPUNG SUKUN (Artocarpus altilis) TERHADAP MUTU KIMIA KUE SEMPRONG. Jurnal Pengolahan Pangan, 5(1), 7–14. https://doi.org/10.31970/pangan.v5i1.31

Creswell, J. (2015). Research Design - Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif & Mixed ( Edisi Terjemahan ).

Epriadi, D., Program, M., Administrasi, S., Batam, U. P., Program, D., Administrasi, S., Universitas, N., & Batam, P. (2017). Strategi Pengembangan Strategi Usaha Mikro Kecil dan Menengah Berbasis Ekonomi Kreatif di Kota Batam. Jurnal Ilmiah Manajemen Universitas Putera Batam).

J. Moelong, L. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif.

Kristanto,T., Muliawati, E. C., Arief, R., & Hidayat, S. (2017). Strategi Peningkatan Omset UKM Percetakan Dengan Pendekatan Analisis SWOT. Sesindo 9, November, 34.

Martiningtyas, A., Saputri, J., & Widyaningsih, Y. A. (2021). Pengelolaan Produk Kuliner Sebagai Oleh-Oleh Khas Kabupaten Gunung Kidul. Jurnal Inovasi Teknik Dan Edukasi Teknologi, 1(4), 295–301.

Mukhlasin, A., & Hidayat Pasaribu, M. (2020). Analisis Swot dalam Membuat Keputusan dan Mengambil Kebijakan Yang Tepat. Invention: Journal Research and Education Studies, 1(1), 33–44. https://doi.org/10.51178/invention.v1i1.19

Mulyana, A. E., Hidayat, R., & Andayani, N. R. (2021). Pengembangan UMKM Melalui Sosialisasi dan Penyuluhan Secara Digital untuk Menunjang Keberlangsungan Usaha di Masa Pandemi Covid-19. Abdimas-Polibatam, 3(1), 62–76.

Rangkuti, F. (2006). Analisis Swot Teknik Membedah Kasus Bisnis, Reorientasi Konsep Perencanaan Strategis Untuk Menghadapi Abad 21. PT Gramedia Pustaka Utama.

Rohmannudin, T. N., & Susanti, D. (2024). Pendampingan Sertifikasi Halal Produk Makanan Pada UMKM Demi Mendukung Perkembangan Usaha Mandiri. Martable , Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6, 442–448.

Saleh, H., Sibua, A., & Setiawan, A. (2022). Analisis Strategi Pengembangan Rumah Makan Melisa Menggunakan Metode SWOT. Jurnal Teknik Silitek, 02(01), 17–23.

Siagian, M., Kurniawan, P. H., & Hikmah, H. (2019). Analisis Faktor Eksternal dan Internal Terhadap Kinerja UMKD di Kota Batam. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 2(2), 265–271. https://doi.org/10.36778/jesya.v2i2.107

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. PT Remaja Rosdakarya.

Umami, R. L., Santoso, B., Rahayu, J., Studi, P., Fakultas, M., & Jember, U. M. (n.d.). Strategi Pemasaran Berbasis Analisis SWOT Pada Makanan Ringan Mantan Makting Umbulrejo Tanggul Jember. Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Jember.

Vanessa, T. (2022). Strategi Pengembangan Wisata Kuliner Dalam Mendukung Pariwisata di Kota Pontianak Kalimantan Barat. Jurnal Mahasiswa Pariwisata Dan Bisnis, 01(06), 1515–1525.

Published

2023-12-30

How to Cite

Rini, R. O., Amalia, E., Afriani, M., & Adiguna, G. (2023). Analisa SWOT Produk Kuliner Oleh-oleh Khas Batam "Kue Semprong Kampung Resipi". Tourism Scientific Journal, 9(1), 40-54. https://doi.org/10.32659/tsj.v9i1.302