Penerapan Konsep Community Based Tourism (CBT) dalam Pengelolaan Desa Wisata Sebagai Upaya Peningkatan Perekonomian Masyarakat

Authors

  • Meri Anti Khusnawati IAIN Ponorogo
  • Amin Wahyudi IAIN Ponorogo

DOI:

https://doi.org/10.32659/tsj.v9i1.303

Keywords:

Community Based Tourism, Tourism Village, Community

Abstract

Tourism villages are one of the most developed tourism in Indonesia, because they have supporting potentials. This research aims to determine the development of tourism villages with the concept of community-based tourism and the impact of the existence of these tourism villages on the community. The method used in this study is literature study. Library research is research that formulates theoretical and methodological contributions to a particular issue and critically examines the ideas found in the literature. The use of the CBT concept in tourism village management has a huge influence, especially on the economy of the local community. The presence of tourism villages can provide benefits to the surrounding environment by opening up job opportunities. The income obtained from the tourism industry can improve the standard of living of local people. In maintaining the attractiveness of tourist destinations for visitors, tourism village management requires continuous innovation, such as creating new tourism destinations, holding festivals and other cultural events, and improving service facilities.

References

Afianti, A., & Husain, F. (2023). Dari Tari Nasionalisme Menjadi Komoditas, Komodifikasi Tari Dayakan di Desa Wisata Panusupan Kecamatan Rembang Kabupaten Purbalingga. Journal of Indonesian Social Studies Education, 1(1), 63–73.

Amerta, I. M. S. (2019). Pengembangan Pariwisata Alternatif. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.

Aprianto, D. R., & Wipranata, B. I. (2022). Studi Keberhasilan Pengelolaan Wisata Berbasis Community Based Tourism (CBT) (Studi Kasus: Desa Wisata Pandansari, Kecamatan Paguyangan, Kabupaten Brebes, Jawa Tengah). Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur (Stupa), 4(2), 3117–3120.

Arsanti, M., Wardani, O. P., Chamalah, E., Azizah, A., Setiana, L. N., & Turahmat. (2021). Pelatihan Pembuatan Iklan Pada Media Digital E-Commerce sebagai Strategi Marketing Para Pelaku Umkm Biyunge di Desa Panusupan Kecamatan Rembang, Kabupaten Purbalingga. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 5(2), 209–218.

Arum, Sukma, D., Padmaningrum, D., & Winarno, J. (2022). Kajian Dimensi Community-based Tourism dalam Pengembangan Desa Wisata Sumberbulu. Agritexts: Journal of Agricultural Extension, 46(1), 46.

Assidiq, K. A., Hermanto, & Rinuastuti, B. H. (2021). Peran Pokdarwis dalam Upaya Mengembangkan Pariwisata Halal di Desa Setanggor. Jmm Unram-Master Of Management Journal, 10(1).

Bahri, A. S., & Fitri, A. (2022). Potensi Sumber Daya Manusia Bidang Pariwisata Di Kawasan Strategis Pariwisata Nasional Labuan Bajo, Nusa Tenggar Timur. Jurnal Hospitaliti & Pariwisata, 3(2), 85.

Budiyah, F. (2020a). Implikasi Pengembangan Desa Wisata Terhadap Peningkatan Ekonomi Masyarakat Lokal Studi Kasus di Desa Ketenger. Jurnal Ekonomi , Bisnis Dan Akuntansi, 22(2), 183.

Budiyah, F. (2020b). Implikasi Pengembangan Desa Wisata Terhadap Peningkatan Ekonomi Masyarakat Lokal Studi Kasus di Desa Ketenger. Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Akuntansi, 22(2), 182–190.

Dilla, H. A., Fauzi, D. L., Diyanti, E. W., Arumsari, D. N., & Evanthi, A. (2022). Pendampingan Identifikasi Potensi Wisata Dalam Perancangan Grand Design Kampung Wisata Bahari Terpadu Sukolilo Baru Kota Surabaya. I-Com: Indonesian Community Journal, 2(2), 303.

Kusuma, M. R. P. (2019). Perancangan Destination Branding Desa Wisata Ketenger Kabupaten Banyumas Untuk Mendukung Program Digital Destination. Demandia: Jurnal Desain Komunikasi Visual, Manajemen Desain, Dan Periklanan, 4(2), 116–134.

Kusumaningsih, O., Pazqara, E. W., & Ma’muri, J. (2023). Partisipasi dan Desentralisasi dalam Program Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pengembangan Desa Wisata. Dinamika: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 10(2), 266–273.

Lestari, A. A. A., & Suharyanti, N. P. N. (2020). Kebijakan Pemerintah Indonesia Dalam Pengembangan Pariwisata. Jurnal Hukum Saraswati, 2(2), 169.

Mahanani, Y. P., & Listyorini, H. (2021). Pengembangan Pariwisata Berbasis Masyarakat Guna Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Lokal Di Desa Wisata Cempaka, Bumijawa, Kabupaten Tegal. Seminar Nasional Teknologi Dan Multidisplin Ilmu (SEMNASTEKMU), 1(1), 351.

Marlina, N. (2019). Kemandirian Masyarakat Desa Wisata dalam Perspektif Community Based Tourism: Studi Kasus Desa Ketenger, Kabupaten Banyumas. JIIP: Jurnal Ilmu Ilmiah Pemerintahan, 4(1), 20–26.

Muslim, A. (2009). Metodologi Pengembangan Masyarakat. Yogyakarta: Teras.

Nandan, L., Noor, Z. Z., & Ali, H. (2016). Model Of Employee Performance The Empirical Study At Civil Servantsin Government Of West Java Province. International Journal of Economic Research, 13(3), 707–719.

Nisa, K. K. (2019). Pengembangan Pariwisata Berbasis Masyarakat di Desa Wisata Panusupan, Kecamatan Rembang, Kabupaten Purbalingga. Hermeneutika: Jurnal Hermeneutika, 5(1), 5–9.

Nisa, K. K., Sinabutar, M. J., & Habib, M. A. F. (2021). Pengembangan Potensi Wisata Igir Wringin Desa Panusupan Sebagai Produk Wisata Berbasis Pedesaan. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 9(3), 319–326.

Nurdiawati, D., Syauqi, A., & Pramudyawardhani, S. R. (2022). Pendampingan English for Tourism dan Digital Marketing bagi Kelompok Sadar Wisata Desa Pandansari Kabupaten Brebes dalam Meningkatkan Wisatawan di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Abdimas PHB: Jurnal Pengabdian Masyarakat Progresif Humanis Brainstorming, 5(4), 796–805.

Nurhidayati, S. E. (2007). Community Based Tourism sebagai Pendekatan Pembangunan Pariwisata Berkelanjutan. Jurnal Masyarakat, Kebudayaan Dan Politik, 20(3), 200.

Pradini, G. (2022). Manfaat Ekonomi Kegiatan Pariwisata Berbasis Masyarakat di Perkampungan Budaya Betawi Setu Babakan Jakarta Selatan. Turn Journal, 2(1), 48.

Pratama, A. G., & Hanafi, F. (2021). Strategi Pengembangan Obyek Wisata Alam Curug Bayan dalam Meningkatkan Perekonomian Desa Ketenger Kecamatan Baturraden Kabupaten Banyumas. Edu Geography, 9(2), 161–167.

Presilla, M., Rucianawati, & Kresna, M. (2018). Model Pengembangan Pariwisata Berbasis Komunitas di Desa Ligarmukti. Yogyakarta: PT Kanisius.

Rihardi, E. L. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia Sebagai Sebuah Keunggulan Kompetitif Pada Industri Pariwisata dan Perhotelan. Komitmen: Jurnal Imliah Manajemen, 2(1), 15.

Sutadji, E., Nurmalasari, R., & Nafiah, A. (2020). Dinamika Pengembangan Destinasi Wisata Berbasis Masyarakat Era 4.0. Malang: Media Nusa Creative.

Tallo, A. J., Bahri, A. S., Nugroho, L., Permana, S. D. H., Abdillah, F., Kennedy, P. D. J., … Ady, M. (2020). Membangun Peradaban Berbasis Pariwisata. Pekalongan: PT Nasya Expanding Management.

Ulum, S., & Dewi, S. A. (2021). Partisipasi Masyarakat Dalam Pengembangan Desa Wisata Gamplong. Jurnal Manajemen Publik Dan Kebijakan Publik, 3(1), 15.

Published

2023-12-30

How to Cite

Meri Anti Khusnawati, & Amin Wahyudi. (2023). Penerapan Konsep Community Based Tourism (CBT) dalam Pengelolaan Desa Wisata Sebagai Upaya Peningkatan Perekonomian Masyarakat. Tourism Scientific Journal, 9(1), 28-39. https://doi.org/10.32659/tsj.v9i1.303